راه اندازی، نگهداری و ایمنی در اره های موتوری
|
راه اندازی، نگهداری و ایمنی در اره های موتوری
|
انواع روغن جعبه دنده و تفاوت های آنروغن جعبه دنده (واسکازین)روغن جعبه دنده، سیال روانکاری است که به منظور کاهش اصطکاک، خنک کاری گرمای تولید شده در هنگام کار، پوشاندن سطوح دندانه ها به منظور کاهش ساییدگی و جلوگیری از زنگ زدن در جعبه دنده استفاده میشود. خواص زیر در عملکرد واسکازین جعبه دنده بسیار مهم است:
انواع واسکازینواسکازین حاوی ضد زنگاین واسکازین بر پایه مواد معدنی تشکیل شده است. و حاوی مواد ضد زنگ است. ویسکوزیته روغن R&O مطابق با سیستم درجه بندی ایزو بین 32 تا 320 است. واسکازین ترکیبیاین واسکازین بر پایه مواد معدنی تشکیل شده است. این واسکازین حاوی مواد ضد زنگ، 10 درصد چربی بیشتر برای روانکاری بهتر است. واسکازین ترکیبی اساسا برای دنده حلزونی استفاده می شود. ویسکوزیته آن براساس سیستم درجه بندی ایزو بین 460 تا 1000 است. واسکازین فشار پذیر (EP)این واسکازین ممکن است بر اساس مواد معدنی یا غیر معدنی باشد. این واسکازین شامل مواد افزودنی برای کار در فشار بالا، ضد زنگ، ضد کف و حباب شدن است. ویسکوزیته آن براساس سیستم درجه بندی ایزو بین 68 تا 1500 است. حاوی مواد غیر معدنیاین واسکازین ممکن است بر پایه مواد پلی آلفائفین (PAO)، روغن استر یا پلی گلیکول باشد. این واسکازین ممکن است حاوی مواد فشار بالا، ضد زنگ و اکسیداسیون، ضد کف و حباب باشد. ویسکوزیته آن براساس سیستم درجه بندی ایزو بین 32 تا 6800 است. این روغن برای کار در شرایط سخت زیر توصیه میشود: دمای خیلی پایین یا خیلی بالا، فشار بالا
ویسکوزیته واسکازینویسکوزیته پایین برای موارد زیر مناسب است: سرعت بالا، بارگذاری کم با دندانه های مناسب. ویسکوزیته پایین لایه نازکی از روغن را تشکیل داده، اصطکاک را کم می کند(بازده مکانیکی افزایش مییابد)، و شرایط خنک کاری را بهبود می بخشد. ویسکوزیته بالا برای موار زیر مناسب است: سرعت کم، در بارگذاری با نیروی بالا در سطوح سخت دندانهها. روغن با ویسکوزیته بالا لایه ضخیمی از روغن را تشکیل می دهد. ویسکوزیته واسکازین وابسته به دماست، به همین دلیل انتخاب روغن برای یک گیربکس خاص باید برای محدوده دمایی کار گیربکس مناسب باشد. حد دمای پایین واسکازین 5 درجه سانتیگراد است که از نقطه ریزش بیشتر است (کمترین دمایی که روغن در حالت سیال قرار دارد). روغن های معدنی دارای نقطه ریزش پایینی هستند (حدود 7- درجه سانتیگراد). نقطه ریزش روغن های غیر معدنی ممکن است به 46- درجه سانتیگراد هم برسد. ممکن است دما در دنده های معمولی حدود 54 درجه سانتیگراد و در دندههای حلزونی تا 93 درجه سانتی گراد هم برسد.
درجه بندی SAE واسکازین بر حسب ویسکوزیتهطبق این درجه بندی تمامی روغنها در دو کلاس قرار میگیرند: یک درجه ای و چند درجه ای واسکازین یک درجهایاین واسکازینها با یک عدد مشخص میشوند (70،90،140،250 و...). این عدد یک سطح از ویسکوزیته را در دمای مشخص نشان میدهد. عدد های بالاتر، یعنی روغن ویسکوزیته بالاتری دارد. ویسکوزیته روغن فقط با یک عدد و بدون حروف در دمای 100 درجه سانتیگراد مشخص میشود (SAE80, SAE90,SAE140). این واسکازین برای کار در دمای بالا مناسب است. ویسکوزیته واسکازین که با یک عدد و یک حرف (W) نشان داده شده است، ویسکوزیته در دمای 18- درجه سانتیگراد را مشخص میکند. حرف W به معنی زمستان است و این درجهها برای کار در دمای پایین مناسب هستند. واسکازین چند درجه ایویسکوزیته واسکازینها ممکن است با افزودنیهای پلیمری تثبیت شود (برای بهبود ویسکوزیته). ویسکوزیته برخی واسکازینها در هر دو دمای بالا و پایین مشخص است. این واسکازین ها چند درجه ای نامیده میشوند و با دو عدد و حرف W نشان داده میشوند (SAE 75W-90, SAE80W-90, SAE85W-140). اولین شماره ویسکوزیته روغن در دمای سرد و دومین شماره ویسکوزیته روغن در دمای بالا است. واسکازین های چند درجهای در محدوده دمایی گستردهای قابل استفاده است. شرکت سبزکوش نگینبهترین واسکازین برای جعبه دنده دستگاههای سبزکوش نگین (گیربکس تراکتورهای Cromo K40, Invictus K400، گیربکس تیلرها و...) در شرایط آب و هوایی ایران، واسکازین SAE80W-90 میباشد. |
چطور یک تیغه ساطوری سبک بر عملکرد اره زنجیری اثر میگذارد؟(قسمت دوم)بهبود تعادل دستگاه ارهیک تیغه 80 سانتیمتری یا 32 اینچی اورگون که با وزن 13/2 گیلو گرمی و تیغه مشابه اما سبکتر با وزن 5/1 کیلوگرم با شرایط استاندارد مطابق تصویر بر دستگاه اره موتوری سوار شده است. تیغه سبک وزن 29/0 درصد سبکتر است. اگرچه میزان کاهش وزن در تیغه قابل توجه است اما تأثیرات آن بر دستگاه اره برای اپراتورها بسیار بیشتر از انتظار خواهد بود. علت در آن است که کاهش وزن تیغه نقطه تعادل[1] دستگاه را به سمت دسته عقب منتقل میکند. بنابراین علاوه بر سبکتر شدن، تعادل دستگاه اره نیز افزایش مییابد.
با بهبود تعادل دستگاه اره که بیشتر برای تیغههای خیلی بلند در ارههای حرفهای مشهود است، مسئلهی سنگینی کردن نوک تیغه رفع میشود. به طور کلی، سبکتر شدن تیغههای اره بسیار مفید است چرا که ابزارهای سبکتر کاربری راحتتر و بهرهوری بالاتری خواهند داشت. بعضی اپراتورها به دلیل سنگینی دستگاهها از دردهای پشت و سر شانه رنج میبرند، بنابراین تیغههای سبکتر در تسکین دردشان موثر خواهد بود. حتی میتوان گفت استفاده از تیغههای سبکتر خستگی کار را کاهش میدهند و با حفظ سلامت اپراتور ایمنی بیشتری در شرایط کاری فراهم میکنند. عمر کاری تیغههای سبکعمر کاری تیغههای سبک تفاوتی با تیغههای سنگین قدیمی ندارد. در بررسی چندین نمونه از تیغههای سبک، مشخص شد کارکرد و دوام شیارهای تیغههای سبک مانند تیغههای قدیمی است. آنچه که منجر به خرابی تیغههای اره میشود خم شدن یا شکستن است. آینده تیغههای سبکقیمت تیغههای سبک امروزی تا دو برابر تیغههای قدیمی است. البته با پیشرفت تکنولوژیهای تولید هزینههای تولید در آینده کاهش خواهد یافت و در آینده قیمت تمام شده این تیغههای سبک کمتر میشود. تحقیقات نشان داده است که واحد برش هر چه سبکتر باشد بهتر است، اما مواد با تکنولوژی بالا مانند فیبرهای تیتانیوم و کربن گران هستند که استفاده از آنها را غیر ممکن ساخته است. ایدههای جدید متمرکز بر پیشنهاد روشهای تولیدی است که هزینهها و قیمت تمام شده تیغهها را به طور قابل توجهی کاهش دهد. جهت اطلاعات بیشتر به لینک زیر مراجعه فرمایید.
[1] Balance point |